
ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΛΣΙΝΚΙ
ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΛΣΙΝΚΙ
Το 1ο Γυμνάσιο Ελευθερίου-Κορδελιού κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2024-2025 σχεδίασε και, αφού έλαβε την απαιτούμενη χρηματοδότηση από το ΙΚΥ, υλοποίησε πρόγραμμα κινητικότητας εκπαιδευτικών στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS+KA122-SCH "Εκπαιδεύοντας τους αυριανούς πολίτες σε ένα αειφόρο σχολείο με έμφαση στo περιβάλλον και στην απόκτηση δεξιοτήτων" με κωδικό 2024-1-EL01-KA122-SCH-000216878. Το εγκεκριμένο πρόγραμμα είχε στόχο την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, καθώς και την ενίσχυση των δεξιοτήτων τους σε σύγχρονα παιδαγωγικά ζητήματα που αφορούν στο περιβάλλον, την αειφορία και τις δεξιότητες ζωής και σταδιοδρομίας, που θεωρούνται απαραίτητες για τους Ευρωπαίους πολίτες του 21ου αιώνα.
Κατά την υλοποίηση του σχεδίου πραγματοποιήθηκαν δύο κινητικότητες εκπαιδευτικών στο Ελσίνκι της Φινλανδίας κατά το χρονικό διάστημα 5 έως 12 Απριλίου 2025, όπου δύο τριμελείς ομάδες εκπαιδευτικών παρακολούθησαν δύο επιμορφωτικά σεμινάρια από τον φορέα υλοποίησης ευρωπαϊκών προγραμμάτων Europass Teacher Academy.
Ειδικότερα, οι εκπαιδευτικοί Αγγελακοπούλου Χρυσούλα (ΠΕ79.01), Μυστακίδου Μαρία (ΠΕ04.05), και Σαράφη Μαρία (ΠΕ02) παρακολούθησαν το επιμορφωτικό πρόγραμμα "Environmental Education: Learning and Acting for a Better Future" του εκπαιδευτικού οργανισμού Europass Teacher Academy. Η επιμόρφωσή τους εστίασε στην περιβαλλοντική εκπαίδευση, με στόχο την ανάπτυξη στάσεων και δράσεων υπέρ της αειφορίας. Επίσης δόθηκε έμφαση στην ενδυνάμωση του ρόλου των εκπαιδευτικών ως φορέων περιβαλλοντικής συνείδησης και υπεύθυνης πολιτειότητας.
Το ίδιο διάστημα, οι εκπαιδευτικοί Λιθαρή Αριστέα (ΠΕ06), Μαραγκόζη Ειρήνη (ΠΕ02) και Τακαβάκογλου Ζωή (ΠΕ02) παρακολούθησαν το επιμορφωτικό πρόγραμμα "Discover the 7Cs: Learning for Life (and Work) in the 21st Century", επίσης του εκπαιδευτικού οργανισμού Europass Teacher Academy. Στόχος της επιμόρφωσής τους ήταν η καλλιέργεια βασικών δεξιοτήτων του 21ου αιώνα –όπως η δημιουργικότητα, η συνεργασία, η διαπολιτισμική κατανόηση, η κριτική σκέψη, η επικοινωνία και η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση– μέσα από καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις, ψηφιακές εφαρμογές και βιωματικές δραστηριότητες.
Κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στη φινλανδική πρωτεύουσα, οι συμμετέχουσες εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για ένα από τα πιο προηγμένα εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο, να ανταλλάξουν εμπειρίες με συναδέλφους από άλλες ευρωπαϊκές χώρες και να συνδυάσουν την επιμόρφωση με πολύτιμες πολιτισμικές εμπειρίες. Η εξερεύνηση της πόλης του Ελσίνκι, με την πλούσια ιστορία, την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική και τη σύγχρονη οικολογική της ταυτότητα, ενίσχυσε τον παιδαγωγικό και πολιτισμικό χαρακτήρα της αποστολής.
Αναμφισβήτητα η συμμετοχή του 1ου Γυμνασίου Ελευθερίου-Κορδελιού στο πρόγραμμα αποτέλεσε σημαντικό βήμα για την ενδυνάμωση του ευρωπαϊκού προσανατολισμού του σχολείου. Απώτερος στόχος ήταν και είναι η ενσωμάτωση καλών και δοκιμασμένων πρακτικών στην καθημερινή εκπαιδευτική πράξη, καθώς και η διάχυση αυτής της μοναδικής εμπειρίας στους συναδέλφους του σχολείου, αλλά και στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα.
Discover the 7Cs: Learning for Life (and Work) in the 21st Century
Συμμετείχαν οι εκπαιδευτικοί: Αριστέα Λιθαρή, Ειρήνη Μαραγκόζη, Ζωή Τακαβάκογλου
Όσον αφορά το πρόγραμμα Discover the 7Cs, επικεντρώθηκε στην ανάπτυξη των επτά βασικών δεξιοτήτων του 21ου αιώνα: Συνεργασία (Collaboration), Επικοινωνία (Communication), Κριτική Σκέψη (Critical thinking), Δημιουργικότητα (Creativity), Ψηφιακός Γραμματισμός (Computing and ICT literacy), Διαπολιτισμικότητα (Cross-cultural understanding) και Δεξιότητες για την επαγγελματική και προσωπική επιτυχία (Career and learning self-reliance).
Στόχος της επιμόρφωσης ήταν η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, ώστε να προχωρούν σε καινοτόμες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, να ανανεώνουν τα προγράμματα σπουδών και να ενισχύουν τους μαθητές με δεξιότητες που απαιτούνται στον σύγχρονο κόσμο.
Πιο συγκεκριμένα, τα προσδοκώμενα αποτελέσματα της επιμόρφωσης ως προς τους συμμετέχοντες ήταν να:
- Εξερευνήσουν το τοπίο της απασχόλησης και των δεξιοτήτων που απαιτούνται στον 21ο αιώνα,
- Κατανοήσουν γιατί οι αλλαγές στην εκπαίδευση αποτελούν συνέχεια – και όχι αντίθεση – προς την παραδοσιακή εκπαίδευση,
- Προάγουν δημιουργικούς τρόπους σκέψης στους μαθητές τους,
- Βοηθήσουν τους μαθητές τους να επικοινωνούν πιο αποτελεσματικά,
- Εφαρμόσουν αποτελεσματικές στρατηγικές για συνεργατική μάθηση στην τάξη,
- Ενισχύσουν τη διαπολιτισμική κατανόηση,
- Ανακαλύψουν πώς να εισαγάγουν τον προγραμματισμό και τον ψηφιακό γραμματισμό,
- Συζητήσουν επαγγελματικές και προσωπικές δεξιότητες ζωής,
- Αποκτήσουν συστηματική κατανόηση των 7Cs της εκπαίδευσης του 21ου αιώνα,
- Διευρύνουν την επαγγελματική τους ικανότητα να ενσωματώνουν τα 7Cs στη διδασκαλία και τη μάθηση.
Κατά τη διάρκεια των σεμιναρίων, οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί εργάστηκαν σε ομάδες με συναδέλφους από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ανακαλύπτοντας τα 7Cs μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, παιγνιώδεις μεθόδους και συνεργατικές ασκήσεις. Η εμπειρία εμπλουτίστηκε με γνώσεις σχετικά με τον φινλανδικό τρόπο ζωής και το παγκοσμίως αναγνωρισμένο φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα.

"Environmental Education: Learning and Acting for a Better Future"
Στο παραπάνω πρόγραμμα οι εκπαιδευτικοί της ομάδας παρακολούθησαν επιμορφωτικές δράσεις με επίκεντρο την περιβαλλοντική εκπαίδευση και την κλιματική αλλαγή, οι οποίες ανέδειξαν τη σημασία της καλλιέργειας οικολογικής συνείδησης μέσα από το σχολείο. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες και θεωρητική κατάρτιση, οι συμμετέχουσες εκπαιδευτικοί απέκτησαν βαθύτερη κατανόηση των σύγχρονων περιβαλλοντικών προκλήσεων —όπως η ρύπανση, η βιοποικιλότητα, η κλιματική κρίση και η βιωσιμότητα— και εξοικειώθηκαν με αποτελεσματικές μεθόδους διδασκαλίας και ενσωμάτωσης των θεμάτων αυτών στο αναλυτικό πρόγραμμα. Η επιμόρφωση εφοδίασε τις συμμετέχουσες με πρακτικά εργαλεία και ιδέες για δράσεις εντός και εκτός σχολείου, ενισχύοντας την ικανότητά τους να εμπνέουν τους μαθητές και να ενεργούν ως φορείς αλλαγής στις σχολικές τους κοινότητες.
Αναλυτικότερα, τα προσδοκώμενα αποτελέσματα της επιμόρφωσης ως προς τους συμμετέχοντες ήταν:
Να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για την αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών προκλήσεων που θέτει η περιβαλλοντική κατάρρευση και η βιωσιμότητα: Οι συμμετέχοντες θα αναπτύξουν δεξιότητες για να κατανοούν και να διαχειρίζονται τις πολυδιάστατες προκλήσεις που προκύπτουν από την κλιματική κρίση και την αειφόρο ανάπτυξη, προσαρμόζοντας ανάλογα τις εκπαιδευτικές τους πρακτικές.
- Να γεφυρώσουν τα κενά γνώσης σχετικά με την περιβαλλοντική βιωσιμότητα: Θα αποκτήσουν σύγχρονες γνώσεις και εργαλεία για την εμβάθυνση της κατανόησης της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας και τη διδασκαλία και εφαρμογή των αρχών της σε εκπαιδευτικά πλαίσια.
- Να εφαρμόσουν αποτελεσματικές "πράσινες" πολιτικές και πρακτικές τόσο στη σχολική διοίκηση όσο και στη μαθησιακή διαδικασία: Οι συμμετέχοντες θα εξοικειωθούν με τεχνικές και στρατηγικές που ενσωματώνουν βιώσιμες πρακτικές και οικολογικές μεθόδους στη διοίκηση και την εκπαιδευτική καθημερινότητα.
- Να επικοινωνούν με συναδέλφους και μαθητές για περιβαλλοντικά θέματα: Θα αναπτύξουν αποτελεσματικές επικοινωνιακές δεξιότητες για την ευαισθητοποιημένη και τεκμηριωμένη συζήτηση περιβαλλοντικών ζητημάτων, εμπνέοντας τη συμμετοχή των άλλων.
- Να αντιμετωπίσουν την αποσύνδεση μεταξύ περιβαλλοντικής καταστροφής και της σημασίας της για την καθημερινή ζωή: Οι συμμετέχοντες θα εξερευνήσουν τρόπους να καταστήσουν πιο κατανοητή τη σύνδεση μεταξύ των καθημερινών πράξεων και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ενισχύοντας την ευαισθητοποίηση.
- Να αναδείξουν τη σημασία της διδασκαλίας αυτών των θεμάτων σε νεαρούς μαθητές: Θα μάθουν πώς να παρουσιάζουν τα περιβαλλοντικά θέματα ως κρίσιμα στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας για τις νεότερες γενιές.
- Να καταστήσουν το προσωπικό και τους οργανισμούς των εκπαιδευτικών κέντρων πιο φιλικούς προς το περιβάλλον: Οι συμμετέχοντες θα εξοικειωθούν με εργαλεία για την ενίσχυση της οικολογικής συνείδησης στο εργασιακό τους περιβάλλον, προωθώντας "πράσινες" πρωτοβουλίες.
- Να δείξουν πώς να εμπλέκουν τους μαθητές στο θέμα της βιωσιμότητας και του περιβάλλοντος: Θα αποκτήσουν γνώσεις και πρακτικές για τη δημιουργία δραστηριοτήτων και προγραμμάτων που κινητοποιούν τους μαθητές να συμμετάσχουν ενεργά σε περιβαλλοντικά θέματα.
- Να προωθήσουν την ευαισθητοποίηση για πρακτικά βήματα που μπορούν να ληφθούν για τη μείωση της χρήσης πλαστικού στα σχολεία: Οι συμμετέχοντες θα κατανοήσουν πώς να εφαρμόσουν πρακτικές και να αναπτύξουν πρωτοβουλίες για τη μείωση του πλαστικού, ενισχύοντας τη βιωσιμότητα στο σχολικό περιβάλλον.
Ιδιαίτερη αξία είχε η συνεργασία με εκπαιδευτικούς από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, ανταλλάσσοντας ιδέες, καλές πρακτικές και εμπειρίες. Η εμπειρία εμπλουτίστηκε με γνώσεις σχετικά με τον φινλανδικό τρόπο ζωής και το παγκοσμίως αναγνωρισμένο φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα.
ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ KA122-SCH ΣΤΟ ΕΛΣΙΝΚΙ
Παράλληλα, οι συμμετέχοντες πραγματοποίησαν επισκέψεις σε πολιτιστικά μνημεία και αξιοθέατα του Ελσίνκι, προκειμένου να γνωρίσουν την ιστορία της πόλης.
Η επιμόρφωση ολοκληρώθηκε με την απονομή των σχετικών πιστοποιητικών και τη λήψη αναμνηστικών φωτογραφιών, επισφραγίζοντας μία εμπειρία γεμάτη γνώσεις, έμπνευση και επαγγελματική ανάπτυξη.
Η συμμετοχή στο πρόγραμμα Erasmus+ αποτέλεσε πολύτιμη ευκαιρία επιμόρφωσης για το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου μας ως προς την ενίσχυση της ποιότητας στη διδασκαλία και τη μάθηση. Παράλληλα, θα λειτουργήσει στο μέλλον ως έναυσμα για τη συνέχιση της ενεργής εμπλοκής του σχολείου σε ευρωπαϊκά προγράμματα και δράσεις.